Ważne zmiany dla konsumentów! Koniec z fałszywymi obniżkami cen!
Ministra Rozwoju i Technologii opublikowało komunikat (dla PAP), w którym przypomina, że od stycznia 2023 roku przedsiębiorcy będą mieli nowy obowiązek. Celem wprowadzenia nowych przepisów jest zapewnienie klientom łatwiejszego porównywania cen w sklepach.
Wielu nieuczciwych sprzedawców decyduje się na podwyższenie cen, a następnie zastosowanie spektakularnej obniżki. Jest to bardzo popularna praktyka. Zdarza się nawet, że ceny podczas obniżek są znacznie wyższe niż regularne. O sytuacjach takich alarmował niejednokrotnie Urząd Ochrony Konkurencji i Konsumentów.
Polska chce wprowadzić przepisy, które uniemożliwią sprzedawcom stosowanie fikcyjnych promocji i wprowadzanie klientów w błąd.
Ważne zmiany dla konsumentów!
Minister rozwoju i technologii Waldemar Buda podkreślił, że klienci powinny swoje decyzje zakupowe podejmować w oparciu o jasną i przejrzystą informację. Nowe rozwiązanie ma ułatwić klientom porównywanie cen i pojmowanie świadomych decyzji.
„Celem całego pakietu zmian jest wzmocnienie skuteczności obowiązujących przepisów konsumenckich oraz unowocześnienie i ulepszenie niektórych instrumentów ochrony interesów konsumentów w kontekście dynamicznie postępującej cyfryzacji gospodarki" – pokreślono w komunikacie.
1 stycznia 2023 roku w życie wchodzi rozporządzenie, które nakazuje uwidacznianie (obok ceny i ceny jednostkowej) informacji o obniżonej cenie towaru lub usługi.
Informacja powinna być umieszczona na wywieszce, w cenniku czy postaci nadruku na towarze.
Musi być ona dobrze widoczna dla konsumentów.
Koniec z fałszywymi obniżkami cen!
Dyrektywa Omnibus powstała wskutek unijnej inicjatywy Nowego Ładu Konsumenckiego. Dyrektywa ma na celu ukrócenie stosowania przez przedsiębiorców „sztucznego” zawyżania cen obowiązujących przed obniżką, aby zniekształcić rozmiar rzeczywistej promocji.
Otóż sprzedawcy będą zobowiązani do poinformowania klientów o najniższej cenie danego produktu z ostatnich 30 dni. Pozwoli to na wyeliminowanie podnoszenie cen na tydzień przed planowaną wyprzedażą. Klienci będą mieli świadomość wielkości faktycznego upustu.
W przypadku produktów będących w sprzedaży krócej niż 30 dni, obok informacji o obniżonej cenie należy uwidocznić również informację o najniższej cenie tego produktu, obowiązującej od dnia jego oferowania do sprzedaży, aż do dnia wprowadzenia obniżki.
Dyrektywa przewiduje również kary dla przedsiębiorców niestosujących się do procedur. Przewidziane kary za fałszywe informacje to kwoty do 20 tysięcy złotych. Recydywa może podwoić kwotę.