Prawo

Aktorzy nie będą udawać lekarzy! Zmiany w zasadach reklamowania wyrobów medycznych!

Osobom wykonującym zawody medyczne Kodeks Etyki Lekarskiej zabrania reklamowania czegokolwiek. Wraz ze zmianami, które niesie ustawa o wyrobach medycznych, zakaz ten zostanie rozszerzony.

Zakaz nie tylko dla lekarzy

Lekarze od jakiegoś czasu nie uczestniczą w reklamowaniu leków. Jednak od 1 stycznia 2023 r. przepisy w tej sprawie zostaną zaostrzone, a co za tym idzie zakazane zostanie reklamowanie leków oraz wyrobów medycznych przez lekarzy oraz odgrywający ich rolę aktorów. Od tego momentu znani aktorzy będą mogli reklamować produkty medyczne, jedynie pod własnym nazwiskiem.

Maksymalna wysokość kary pieniężnej za naruszenie wprowadzanych przepisów to aż 2 mln zł. W przypadku, gdy czyn nie stanowił zagrożenia zdrowia lub życia pacjentów, dopuszczalne będzie nałożenie na przedsiębiorcę kary w wysokości 10 proc. maksymalnej kwoty przy pierwszym naruszeniu i 50 proc. przy kolejnym.

W poszukiwaniu innych możliwości

Wprowadzane przepisy, choć nieco utrudniają sytuację reklamodawców i agencji reklamowych, wciąż pozostawiają im spore pole do popisu w kontekście poszukiwania sposobów obejścia nowego zakazu.

Co najważniejsze, katalog zawodów medycznych nie został ustawowo zdefiniowany, a jak wiadomo, w niektórych przypadkach jednoznaczne zakwalifikowanie danej profesji do kategorii zawodów medycznych może sprawiać trudność. Jednym z przykładów budzących wątpliwości może być kosmetolog, który choć nie reprezentuje zawodów medycznych, budzi z nimi silne skojarzenia w powszechnej opinii.

Poza tym ustawodawca nie zdecydował się na wprowadzenie zakazu wykorzystywania w reklamie wyrobu medycznego wizerunku osób powszechnie znanych. Taki zakaz obowiązuje tylko w przypadku leków. Nadal zatem dopuszczalne będzie reklamowanie wyrobów medycznych przez aktorów, muzyków oraz influencerów.

Większa przejrzystość przekazu

Jak podkreśla Naczelna Izba Lekarska to nie jedyna nowość. Zgodnie z nowymi przepisami, reklama wyrobu kierowana do publicznej wiadomości musi być sformułowana w sposób zrozumiały dla laika. Dotyczy to przede wszystkim terminów medycznych i naukowych oraz przywoływania wyników badań naukowych, opinii specjalistów lub literatury specjalistycznej.

Zgodnie z ustawą:

profesjonalistami są osoby wykonujące zawody medyczne, które posiadły specjalistyczną wiedzę medyczną oraz doświadczenie. „Laikami” w rozumieniu przepisów są natomiast użytkownicy nieprofesjonalni: pacjenci, konsumenci, importerzy, dystrybutorzy czy przeciętni użytkownicy Internetu…”.

Popularne artykuły

Problem z chrapaniem? Ten napój go rozwiąże

PILNE: Tragiczny karambol na drodze S7: Cztery ofiary śmiertelne, kilkanaście rannych

Od 1 maja zmiany w rozliczeniach z ZUS! Co trzeba wiedzieć?