Prawo

Polska nie wdrożyła unijnej dyrektywy. Konsumenci nie są pod ochroną!

Przed nami okres świątecznych zakupów. Polacy niebawem będą szukać prezentów dla bliskich. Już teraz można usłyszeć o kilkudziesięcioprocentowych rabatach. Niestety zazwyczaj jest to fikcja i chwyt marketingowy. Ponadto Polska nie wdrożyła unijnej dyrektywy Omnibus, która chroniłaby konsumentów przed sztucznie „pompowanymi” pomocjami.

Wielu nieuczciwych sprzedawców decyduje się na podwyższenie cen, a następnie zastosowanie spektakularnej obniżki. Jest to bardzo popularna praktyka. Zdarza się nawet, że ceny podczas obniżek są znacznie wyższe niż regularne. O sytuacjach takich alarmował niejednokrotnie Urząd Ochrony Konkurencji i Konsumentów.

 

Dyrektywa Omnibus nie ochroni konsumentów

Dyrektywa Omnibus powstała wskutek unijnej inicjatywy Nowego Ładu Konsumenckiego. Ustawodawca planował wprowadzić liczne zmiany w prawie konsumenckim.

Dyrektywa ma na celu ukrócenie stosowania przez przedsiębiorców „sztucznego” zawyżania cen obowiązujących przed obniżką, aby zniekształcić rozmiar rzeczywistej promocji.

Sprzedawcy mieli być zobowiązani do poinformowania klientów o najniższej cenie danego produktu z ostatnich 30 dni. Pozwoliłoby to na wyeliminowanie podnoszenie cen na tydzień przed planowaną wyprzedażą. Klienci mieliby świadomość wielkości faktycznego upustu.

Dyrektywa zakłada, że w przypadku produktów będących w sprzedaży krócej niż 30 dni, obok informacji o obniżonej cenie należy uwidocznić również informację o najniższej cenie tego produktu, obowiązującej od dnia jego oferowania do sprzedaży, aż do dnia wprowadzenia obniżki.

Przepisy miały być zastosowane w sklepach stacjonarnych, a także w internetowych.

Przedsiębiorcy powinni zastosować zasady także w reklamach towarów i usług.

Dyrektywa przewiduje również kary dla przedsiębiorców niestosujących się do procedur. Przewidziane kary za fałszywe informacje to kwoty do 20 tysięcy złotych. Recydywa może podwoić kwotę.

Zgodnie z art. 7 ww. dyrektywy państwa członkowskie UE miały obowiązek przyjąć i opublikować przepisy niezbędne do wykonania tej dyrektywy do 28 listopada 2021 r. oraz stosować te przepisy od 28 maja 2022 r.

POLSKA NIE PRZYJĘŁA JEDNAK DYREKTYWY W MAJU.

Trudno jest więc egzekwować te przepisy od sprzedawców.

 

Black Friday – Bądźmy czujni!

Specjaliści alarmują, że nieprzyjęcie dyrektywy Omnibus przez Polskę daje sprzedawcom większą swobodę w sztucznym kreowaniu promocji.

Pamiętajmy, że Black Friday jest często chwytem marketingowym i opiera się na pseudopromocjach.

UOKiK przypomina, że co roku, przez nieprawidłowe informacje i naszą nieuwagę kupujemy produkty nieprzecenione twierdząc, że są one objęte promocją.

 

 

Popularne artykuły

Spal tłuszcz z brzucha w 15 dni! Prosty sposób na metabolizm

Światowy Dzień Zapobiegania Samobójstwom: Jak Możemy Pomóc?

16 kulinarnych trików, które przydadzą Ci się w kuchni