Prawo

Rządowy system online: Zawieranie umów przez Internet!?

Projekt ustawy o systemie teleinformatycznym do obsługi niektórych umów został przyjęty przez Sejm. W związku z tym w najbliższym czasie można spodziewać się zmian w sposobie zawieraniu umów. Ich głównym celem jest redukcja zbędnej biurokracji.

 

Rządowy system do zawierania umów

Rząd pracuje nad stworzeniem obowiązkowego systemu, za pomocą którego firmy będą mogły zawierać umowy o pracę w formie elektronicznej.

Po wdrożeniu zmian w życie pojawi się możliwość zawierania umów między pracodawcą a zatrudnionym elektronicznie. Proces ten będzie odbywał się z wykorzystaniem podpisu zaufanego.

Informacje o zawartych umowach, szczegółowe dane o pracownikach, wysokości wynagrodzenia, zakresie obowiązków, trafią automatycznie do urzędów skarbowych i ZUS.

 

O jakie umowy chodzi?

  • umowy o pracę (na okres próbny, na czas nieokreślony albo na czas określony);
  • umowy zlecenia;
  • umowy o świadczenie usług na warunkach zlecenia;
  • umowy aktywizujące z nianią;
  • umowy zawierane przez małych przedsiębiorców (mikroprzedsiębiorcę, rolnika lub rodziców).

 

Jakie będą funkcje systemu?

System umożliwi wykonywanie następujących czynności:

  • zawarcie umowy;
  • zmianę umowy;
  • rozwiązanie umowy;
  • wydanie świadectwa pracy;
  • dostęp do dokumentacji pracowniczej i dokumentacji umowy.

 

Ponadto system ten umożliwi archiwizację umów.

Funkcje rządowego systemu teleinformatycznego pozwolą również na łatwe obliczenie wymiaru urlopu wypoczynkowego przysługującego pracownikowi.

Udostępnianie dokumentacji pracownicze oraz prawidłowe naliczanie i odprowadzanie podatków oraz składek do ZUS będzie znacznie łatwiejsze.

W systemie znajdziemy także gotowe wzory umów.

Dodajmy, że system ma być ponadto zintegrowany z systemami biznes.gov.pl i praca.gov.pl.

Popularne artykuły

TikTok wkracza na nowe terytorium! Czy Instagram ma powody do obaw?

Dzień Krajobrazu: Znaczenie i Wyzwania

Ty też możesz dostać taki SMS! Oszuści podszywają się pod PGNiG!