Newsy

UPC odda klientom pieniądze! Jest decyzja UOKiK

Urząd Ochrony Konkurencji i Konsumentów w końcu podjął decyzję w sprawie UPC, a konkretniej opłat pobieranych od klientów spółki za przedterminowe zerwanie umowy. Jakie wnioski wyciągnął UOKiK badając sprawę?

UOKiK kontra UPC

Od stycznia tego roku trwało postępowanie UOKiK dotyczące bardzo wysokich opłat nakładanych na klientów UPC za przedterminowe zakończenie umowy. Prezes UOKiK poinformował w styczniu o licznych skargach, które były składane przez klientów firmy.

Jedna ze skarg dotyczyła zapłaty 11 tysięcy złotych za przedterminowe zerwanie umowy, inna 4 tysiące, choć do końca umowy pozostało 900 zł do spłacenia. Takich skarg było wiele. Zajął się więc tym Urząd Ochrony Konkurencji i Konsumenta.

W dochodzeniu jakie podjął Urząd wyszło, że UPC rzeczywiście naruszyła zbiorowe interesy konsumentów poprzez naliczanie zawyżonych opłat za wypowiedzenie umowy przed terminem.

Decyzja UOKiK

"Spółka stosuje nieuczciwą praktykę rynkową, ustalając wysokość ulg. W efekcie żądane przez UPC należności w momencie rezygnacji przez klienta przed końcem umowy znacznie przewyższały sumę opłat, jakie poniósłby konsument, gdyby płacił miesięczny abonament do końca okresu trwania umowy" – tłumaczy UOKiK.

Zbyt wysokie kwoty kary za zerwanie umowy często nie były pobierane, jednak zdecydowaną część klientów mogły skłonić do kontynuowania umowy, co zdaniem UOKiK jest działaniem nagannym UPC.

Za opisane powyżej praktyki prezes UOKiK nałożył na UPC Polska karę w wysokości 12 585 082 złotych. 

Czy klienci odzyskają pieniądze?

Po wydaniu decyzji przez UOKiK UPC ma jeszcze możliwość odwołania się od niej do Sądu Ochrony Konkurencji i Konsumenta. Po uprawomocnieniu się decyzji UPC będzie jednak musiała wysłać do klientów informację o tym, co zrobić, aby odzyskać nieprawidłowo pobrane opłaty. Zrobi to drogą mailową lub w wiadomości SMS. 

– Praktyka UPC Polska dotyczy tysięcy polskich konsumentów. Spółka zawyża przyznane klientom ulgi, które stanowią podstawę wyliczenia opłaty za wypowiedzenie umowy. Tym samym de facto spółka wymusza na konsumentach kontynuację umów – wielu z nich nie decydowało się na zakończenie współpracy, obawiając się wysokiej opłaty za jej rozwiązanie. Takie zachowanie UPC Polska należy ocenić jako naganne nie tylko pod względem ekonomicznym, ale i społecznym. UPC musi zmienić nieuczciwą praktykę oraz zwrócić konsumentom kwotę, która przewyższała sumę opłat abonamentowych pozostałych do końca trwania umowy – dodaje Tomasz Chróstny. 

Popularne artykuły

Do 2150 zł miesięcznie wsparcia dla emerytów! Nowy bon od rządu już od 2026 roku

ZUS idzie z duchem czasu: nowa aplikacja do wystawiania zwolnień lekarskich!

Płatności okiem już w Polsce! Od 12 czerwca w tych sklepach zapłacisz w innowacyjny sposób