Prawo

Awaria prądu? Możesz ubiegać się o bonifikatę!

Przerwy w dostawie prądu dotykają każdego z nas. Czasem są to awarie spowodowane anomaliami pogodowymi. Bywa, że problemy następują bez wyraźnej winy konsumenta. Nie każdy jednak zdaje sobie sprawę, że za brak energii elektrycznej można ubiegać się o bonifikatę. Kto może się o nią ubiegać? Na jakich zasadach?

 

Na wstępie warto podkreślić, że wszystkie przedsiębiorstwa energetyczne zobowiązane są dostarczać prąd użytkownikom w sposób ciągły i nieprzerwany.

Przerwy w dostawie prądu negatywnie wpływają na wiele przedsiębiorstw, których produktywność znacznie spada podczas przerw w dostawie energii. Po awarii muszą ponownie wznowić linie produkcyjne.

Straty związane z awarią prądu mogą także odczuć zleceniobiorcy, który muszą wykonać wymuszoną przerwę w pracy zdalnej.

 

Bonifikata za brak prądu – kto może się o nią ubiegać?

W Polsce funkcjonuje rozporządzenie Ministra Gospodarki, które przewiduje wypłatę bonifikaty za brak prądu. Określa ono szczegółowo, jak długo musi trwać przerwa w dostawie energii, aby uzyskać środki.  

Ustawodawca jasno ustalił, że:

  • W przypadku zaplanowanej wcześniej przerwy wynikającej z prac inwestycyjnych czy naprawczych przerwa nie może trwać dłużej niż 16 godzin;
  • W przypadku przerwy, której nie dało się przewidzieć (np. czynniki zewnętrzne/pogodowe) przerwa w dostawie nie może trwać dłużej niż 24 godziny.

Ponadto rozporządzenie określa maksymalną sumę przerw w dostawie prądu w ciągu roku. Oto jak prezentują się te wytyczne:

  • Przerwy nieplanowane nie mogą przekroczyć w ciągu roku 48 godzin;
  • Przerwy planowane nie mogą przekroczyć w ciągu roku 35 godzin.

 

Ile wynosi bonifikata?

Ustawodawca określił, że po przekroczeniu ustalonych limitów odbiorca gospodarstwa domowego korzystający z taryfy G może ubiegać się o bonifikatę.

Bonifikata jest równa dziesięciokrotności wartości niepobranego prądu, licząc za każdą godzinę, w której gospodarstwo było pozbawione dostaw energii elektrycznej.

Różne wartości ustalane są dla przedsiębiorstw, które korzystają z innych taryf.

Ustawa przewiduje również indywidualne rozpatrzenie sprawy w nietypowych przypadkach.

 

Aby ubiegać się o bonifikatę, należy wypełnić formularz znajdujący się na stronie internetowej naszego dostawcy prądu.

Odpowiedź otrzymuje się do 30 dni. Od negatywnej decyzji można się odwołać.

 

Popularne artykuły

Jak dodawać imbir do herbaty? Wiele osób popełnia ten błąd

Międzynarodowy Dzień Szachów: Historia, Znaczenie i Wpływ na Rozwój Intelektualny

JAK USUNĄĆ tłusty osad?