"Chcę oddać ten lek!" - czyli o tym jak wyglądają zwroty w aptekach.
W czasach kiedy zakupy przez Internet to chleb powszedni, możliwość zwrotu towaru, który nam nie odpowiada, wydaje się być oczywista. Takie sytuacje zazwyczaj nie stanowią żadnego problemu ani dla kupującego ani dla sprzedającego towar. Niestety w aptece rzecz ma się nieco inaczej.
W aptece podobnie jak w sklepach zachodzą transakcje kupna i sprzedaży. Jednak apteka sklepem nie jest, jest placówką ochrony zdrowia publicznego, w której przez wykwalifikowany personel są także świadczone inne usługi farmaceutyczne. Zasady, jakie panują w takich placówkach, regulowane są przez Prawo farmaceutyczne. Kwestia zwrotu zakupionego w aptece towaru ma się więc inaczej niż w przypadku innych punktów, gdzie podobne transakcje są zawierane.
Zgodnie z art. 96 ust. 7 i 8 ustawy – Prawo farmaceutyczne (Dz. U. z 2008 r. Nr 45, poz. 271 ze zm.), produkty lecznicze, środki spożywcze specjalnego przeznaczenia żywieniowego i wyroby medyczne wydane z apteki, co do zasady, nie podlegają zwrotowi. Wyjątkiem są natomiast produkty lecznicze i wyroby medyczne, które są obarczone wadą jakościową lub zostały niewłaściwie wydane czy sfałszowane.
Nie inaczej sprawa się ma w przypadku sprzedaży internetowej. Zgodnie z art. 68 ust. 3l i 3m ustawy - Prawo farmaceutyczne, produkty lecznicze wydawane z apteki ogólnodostępnej lub punktu aptecznego w ramach wysyłkowej sprzedaży produktów leczniczych nie podlegają zwrotowi. Istnieje jednak możliwość zwrotu produktu leczniczego aptece ogólnodostępnej lub punktowi aptecznemu z powodu wady jakościowej, niewłaściwego wydania lub jego sfałszowania.
Przepisy jasno wskazują , że pacjent może dokonać zwrotu towaru tylko w trzech sytuacjach. Przyjrzyjmy się im bliżej.
Wada jakościowa
Pacjent może zwrócić do apteki leki, wyroby medyczne lub środki specjalnego przeznaczenia żywieniowego, jeśli te mają wadę jakościową. Jako taką można potraktować widoczne zanieczyszczenie opakowania leku lub wygląd leku niepokojąco odbiegający od opisu zawartego w Charakterystyce Produktu Leczniczego.
Błędne wydanie produktu
Pacjent ma prawo zwrócić produkt, jeśli w trakcje realizacji farmaceuta zrobił błąd. Jeśli preparat został zakupiony przez pomyłkę leżącą po stronie kupującego, nie ma możliwości zwrotu towaru.
Sfałszowanie produktu leczniczego
Apteki mają obowiązek weryfikacji każdego opakowania leku pod kątem autentyczności, więc ryzyko sfałszowania go jest praktycznie zerowe. Jeśli jednak pacjent ma podejrzenie, że zakupiony przez niego produkt jest sfałszowany, może go zwrócić.
Zwroty innych produktów w aptece
Prawo farmaceutyczne określa i reguluje zwroty w aptekach dotyczące tylko leków, wyrobów medycznych i środków specjalnego przeznaczenia medycznego. Produkty innych kategorii, dostępne w aptece obowiązuje Kodeks Cywilny. Wynika z niego, że sprzedawca nie ma obowiązku przyjęcia od klienta towaru, który jest pełnowartościowy, a którego zakup nie został przemyślany. Przyjęcie zwrotu sprzętu, suplementu diety czy kosmetyku będzie więc przejawem dobrej woli farmaceuty, a nie jego obowiązkiem.
Ciekawostka
Zwróćmy uwagę, że produkty wydawane w aptece mają szczególny charakter i służą najczęściej zachowaniu zdrowia pacjentów. Nie można więc bagatelizować dbania o prawidłowe przechowywanie tych produktów. Odmowa przyjęcia towaru najczęściej spowodowana jest brakiem wiedzy na temat tego, jak był on przechowywany poza apteką i troską o kolejnych pacjentów. Nikt z nas nie chciałby przecież zakupić kremu, który np. godzinami leżał w nagrzanym samochodzie.