Newsy

Koniec fałszywych promocji w sklepach! Nowe obowiązki dla sprzedawców.

Unia Europejska zapowiedziała, że zamierza przeciwstawić się sklepom, które wprowadzają klientów w błąd. Wszystko za sprawą unijnej dyrektywy Omnibus, która ma przeciwdziałać fałszywym wyprzedażom i promocjom. Nowe przepisy weszły w życie 28 maja 2022 r.

 

Unijna dyrektywa Omnibus

Unijna dyrektywa ma wzmocnić ochronę konsumentów przed nieuczciwymi praktykami handlowymi.

Jedną z powodów uchwalenia dyrektywy Omnibus jest chęć ukrócenia stosowania przez przedsiębiorców „sztucznego” zawyżania cen obowiązujących przed obniżką. Tego typu nieuczciwe praktyki wprowadzały konsumentów w błąd, aby zachęcić ich do nabycia towaru lub usługi.

Celem wprowadzenia przepisów jest także chęć zapobiegania publikowaniu fałszywych opinii na temat produktów.

 

Co zmieni się w praktyce?

Wiele sklepów stosuje nieuczciwe metody i wprowadza klientów w błąd.

Przez planowaną promocją (wyprzedażą) ceny produktów są podnoszone, aby po chwili je obniżyć – a tak naprawę wrócić do normalnej ceny.

Po wejściu w życie przepisów unijnej dyrektywy sprzedawcy będą mieli obowiązek umieszczać na metce informacje o promocji, a także tę o najniższej cenie towaru, jaka obowiązywała w ciągu 30 dni przed wprowadzeniem obniżki.

Jeśli towar oferowany jest do sprzedaży krócej, to obok informacji o promocji trzeba będzie podać również informację o najniższej cenie, która obowiązywała od rozpoczęcia sprzedaży. 

„Jeśli przedsiębiorca nie poda informacji, jaka była cena tego produktu przed 30 dniami to takie działanie będzie uznawane za wprowadzenie konsumentów w błąd i może skutkować karą finansową do 20 tys. zł, a jeśli zdarzy się to trzykrotnie w ciągu 12 miesięcy - do 40 tys. zł” – tłumaczyła adwokatka Eliza Kuna na antenie TVN24.

 

Zmiany związane z zakupami online

Unijna dyrektywa nakazuje również informowanie internetowych klientów, czy kupują towar od osoby prywatnej, czy od przedsiębiorcy.

Okazuje się, że kupując od prywatnego sprzedawcy, nie obowiązują nas przepisy związane z reklamacją towaru, czy odstąpieniem od umowy w ciągu 14 dni. Wiele osób jest tego nieświadomych.

Ponadto zmiany dotyczyć będą sztucznie kreowanych opinii na stornach internetowych. Konsumenci mają być chronieni przed fałszywymi opiniami, przed trollowaniem opinii o produktach czy platformie.

Badania przeprowadzone dla UOKiK pokazały, że 93 proc. konsumentów sugeruje się opinią o produkcie przed dokonaniem zakupu, a 86 proc. zwraca uwagę na to, jaką opinię ma sprzedający. 

 

Przepisy obowiązują od 28 maja ale nie w Polsce

Okazuje się, że unijne przepisy weszły w życie 28 maja 2022 r. Jednak nadal nie obowiązują w Polsce. Dlaczego?

Urząd Ochrony Konsumentów został zapytany przez reporterów TVN24 o powody opóźnienia. Okazuje się, że trwają prace koordynujące z Ministerstwem Sprawiedliwości.  Ponadto do ustawy o prawach konsumenta wprowadzane zostają nowe pojęcia towaru, treści cyfrowej, czy usługi cyfrowej. Urząd Ochrony Konsumentów wyjaśnia, że opóźnienie związane jest także z rozbudowanymi konsultacjami z przedsiębiorcami.

Urząd Ochrony Konsumentów zapowiedział, że projekt wkrótce zostanie przyjęty przez Radę Ministrów. W kolejnym etapie ma trafić do Sejmu.

 

Popularne artykuły

Rosjanie nie polecą na wakacje? Drastyczny wzrost cen. Nawet o 80%

Panna: Czas na rozmowę z partnerem, która rozwieje wiele wątpliwości! Horoskop dzienny na 21 marca!

Joanna Opozda komentuje zajście z bronią użytą przez jej ojca. "Jestem w bardzo złym stanie"