Koniec fałszywych promocji w sklepach! Nowe obowiązki dla sprzedawców.
Unia Europejska zapowiedziała, że zamierza przeciwstawić się sklepom, które wprowadzają klientów w błąd. Wszystko za sprawą unijnej dyrektywy Omnibus, która ma przeciwdziałać fałszywym wyprzedażom i promocjom. Nowe przepisy weszły w życie 28 maja 2022 r.
Unijna dyrektywa Omnibus
Unijna dyrektywa ma wzmocnić ochronę konsumentów przed nieuczciwymi praktykami handlowymi.
Jedną z powodów uchwalenia dyrektywy Omnibus jest chęć ukrócenia stosowania przez przedsiębiorców „sztucznego” zawyżania cen obowiązujących przed obniżką. Tego typu nieuczciwe praktyki wprowadzały konsumentów w błąd, aby zachęcić ich do nabycia towaru lub usługi.
Celem wprowadzenia przepisów jest także chęć zapobiegania publikowaniu fałszywych opinii na temat produktów.
Co zmieni się w praktyce?
Wiele sklepów stosuje nieuczciwe metody i wprowadza klientów w błąd.
Przez planowaną promocją (wyprzedażą) ceny produktów są podnoszone, aby po chwili je obniżyć – a tak naprawę wrócić do normalnej ceny.
Po wejściu w życie przepisów unijnej dyrektywy sprzedawcy będą mieli obowiązek umieszczać na metce informacje o promocji, a także tę o najniższej cenie towaru, jaka obowiązywała w ciągu 30 dni przed wprowadzeniem obniżki.
Jeśli towar oferowany jest do sprzedaży krócej, to obok informacji o promocji trzeba będzie podać również informację o najniższej cenie, która obowiązywała od rozpoczęcia sprzedaży.
„Jeśli przedsiębiorca nie poda informacji, jaka była cena tego produktu przed 30 dniami to takie działanie będzie uznawane za wprowadzenie konsumentów w błąd i może skutkować karą finansową do 20 tys. zł, a jeśli zdarzy się to trzykrotnie w ciągu 12 miesięcy - do 40 tys. zł” – tłumaczyła adwokatka Eliza Kuna na antenie TVN24.
Zmiany związane z zakupami online
Unijna dyrektywa nakazuje również informowanie internetowych klientów, czy kupują towar od osoby prywatnej, czy od przedsiębiorcy.
Okazuje się, że kupując od prywatnego sprzedawcy, nie obowiązują nas przepisy związane z reklamacją towaru, czy odstąpieniem od umowy w ciągu 14 dni. Wiele osób jest tego nieświadomych.
Ponadto zmiany dotyczyć będą sztucznie kreowanych opinii na stornach internetowych. Konsumenci mają być chronieni przed fałszywymi opiniami, przed trollowaniem opinii o produktach czy platformie.
Badania przeprowadzone dla UOKiK pokazały, że 93 proc. konsumentów sugeruje się opinią o produkcie przed dokonaniem zakupu, a 86 proc. zwraca uwagę na to, jaką opinię ma sprzedający.
Przepisy obowiązują od 28 maja ale nie w Polsce
Okazuje się, że unijne przepisy weszły w życie 28 maja 2022 r. Jednak nadal nie obowiązują w Polsce. Dlaczego?
Urząd Ochrony Konsumentów został zapytany przez reporterów TVN24 o powody opóźnienia. Okazuje się, że trwają prace koordynujące z Ministerstwem Sprawiedliwości. Ponadto do ustawy o prawach konsumenta wprowadzane zostają nowe pojęcia towaru, treści cyfrowej, czy usługi cyfrowej. Urząd Ochrony Konsumentów wyjaśnia, że opóźnienie związane jest także z rozbudowanymi konsultacjami z przedsiębiorcami.
Urząd Ochrony Konsumentów zapowiedział, że projekt wkrótce zostanie przyjęty przez Radę Ministrów. W kolejnym etapie ma trafić do Sejmu.