Poradnik

Work Mindset – jak osiągnąć wewnętrzny spokój, prowadząc firmę?

Osiąganie zamierzonych celów, zarówno w życiu prywatnym, jak i zawodowym, zależy od wielu różnorodnych czynników. W przypadku części z nich kluczowe jest odpowiednie nastawienie. Co to jest Work Mindset i jak wprowadzić go na optymalny poziom? Dowiedz się, czytając poniższy artykuł. 

Co to jest Work Mindset?

Frazę work mindset możemy dosłownie przetłumaczyć jako „nastawienie do pracy”. W większości źródeł stosuje się jednak oryginalną, angielską formę, nie przekładając jej na inne języki.

Zdaniem amerykańskiej psycholożki Carol Dweck mindset dzieli się wewnętrznie na dwa rodzaje:

  1. Fixed mindset – nastawienie zakotwiczone, zorientowane na talent i konkretne wyniki. W tym modelu dominuje przekonanie, że wykonywanie określonych zadań powinno przychodzić naturalnie, bez większego wysiłku. Konieczność włożenia w coś dużej ilości pracy jest traktowana jako brak predyspozycji do podejmowania aktywności danego typu i prowadzi do rezygnacji z próby osiągnięcia wyznaczonego celu;
  2. Growth mindset – nastawienie prorozwojowe, zorientowane uczenie się. Ten model zakłada, że niepowodzenia i braki kompetencyjne stanowią motywację do zdobycia nowej wiedzy i umiejętności. Osoba nastawiona prorozwojowo stara się mieć świadomość swoich słabości i nieustannie pracować nad ich zniwelowaniem.

Pozytywny mindset jest kluczowy dla automotywacji i osiągania wyznaczonych celów. Wiąże się z większą chęcią otrzymywania feedbacków od otoczenia, badania efektywności swoich działań oraz podejmowania nowych wyzwań. Na przestrzeni czasu pozwala uzyskiwać lepsze wyniki pracy, podejmować optymalne decyzje oraz odważniej dywersyfikować swoje działania na różne obszary rynku.

5 kroków do usprawnienia swojego Work Mindset

Prowadząc własny biznes, musisz zadbać o odpowiednie nastawienie do pracy. Chodzi tu zarówno o mindset prezentowany przez Twoich pracowników (jeśli takowych zatrudniasz), jak i Twój własny sposób postrzegania stojących przed Tobą zadań. Jakie kroki warto podjąć, aby osiągnąć wewnętrzny spokój, prowadząc firmę? Poniżej przedstawiamy pięć kluczowych porad.

1. Wyznaczaj sobie małe cele

Ta zasada dotyczy rozwoju całego przedsiębiorstwa, ale również każdego pojedynczego projektu. Zanim dotrzesz do ostatecznego celu, czeka Cię wiele kamieni milowych, które najpierw musisz samodzielnie wyznaczyć. Suma drobnych osiągnięć składa się na sukces całego przedsięwzięcia. Pamiętaj, aby nagradzać się po uzyskaniu każdego z nich. To doskonała motywacja do dalszego efektywnego działania.

2. Wyciągaj lekcje ze swoich błędów

Tym, co odróżnia osoby charakteryzujące się growth mindsetem od innych, jest umiejętność wyciągania wniosków z niepowodzeń lub krytycznego feedbacku otoczenia. Nie traktuj porażek personalnie i nie pozwalaj, aby spowalniały Cię na drodze do osiągnięcia Twoich celów. Staraj się wyciągnąć z nich naukę na przyszłość, tak aby nie powielać swoich błędów. Dobrą praktyką jest również uczenie się na błędach innych osób, a zatem nie stroń od towarzystwa oraz otwartych rozmów o biznesie. One również mogą wspomóc Twój rozwój!

3. Bądź elastyczny

Prowadząc własny biznes, musisz umieć dopasowywać swoje działania do zmiennych warunków rynkowych. Staraj się zachowywać przy tym równowagę emocjonalną. Nawet jeżeli coś nie idzie po Twojej myśli, możesz zmienić swoje plany na takie, które z większym prawdopodobieństwem umożliwią Ci osiągnięcie sukcesu. Jeżeli nie udało Ci się dotrzeć do wyznaczonych kamieni milowych na czas, nie traktuj tego jako porażkę, ale okazję do wyciągnięcia wniosków na przyszłość.

4. Szukaj inspiracji

Zastanów się, co pobudza Cię do działania i sprawia, że w Twojej głowie rodzą się najlepsze pomysły. Może to być czytanie biografii sławnych osób, które osiągnęły sukces w branży, którą się zajmujesz, lub stymulująca rozmowa z kimś, kogo podziwiasz. Staraj się poświęcać kilka minut dziennie na wyszukiwanie tego typu inspiracji, aby wyzwolić swoją kreatywność i pracować jeszcze efektywniej przez cały dzień.

5. Daj sobie czas na odpoczynek

Kończąc dzień pracy, staraj się wyrzucać z głowy wszystkie sprawy zawodowe. Znajdź aktywność, która Ci w tym pomoże – może to być jazda na rowerze, gotowanie czy też oglądanie filmów (najlepszą ofertę kanałów znajdziesz w pakiecie telewizja dla firmy od UPC). Będąc na urlopie, powstrzymaj się od odbierania służbowych maili i telefonów. Pamiętaj, że tzw. work-life balance jest równie ważny, co pozytywny mindset w trakcie wykonywania obowiązków zawodowych. Dzięki zachowaniu odpowiedniej równowagi w tych dwóch dziedzinach życia, z dużym prawdopodobieństwem unikniesz wypalenia zawodowego i wzniesiesz swój biznes na wyżyny jego potencjału.

Popularne artykuły

Dodaj jabłko do pomidorów i czekaj na efekt! Ekspresowy trik dojrzewania i lepszego smaku

Sprawdź dlaczego warto moczyć STOPY W OCCIE!

ZUS oddaje nadpłacone składki! Ponad 1,36 mld zł wraca do płatników!