Prawo

Czy mamy prawo zwrócić danie w restauracji?

Wiele osób zastanawia się, czy posiłki w restauracjach podlegają reklamacji. Czy klienci lokali gastronomicznych mają prawa konsumenckie tj. przy zakupach w sklepach? Czy restauracja ma obowiązek uwzględnić reklamację i co przez to rozumieć? Dziś rozwiejemy wątpliwości i przybliżymy ten temat.

 

Reklamacja posiłku i usługi w restauracji?

Kupując posiłki w lokalach gastronomicznych, stajemy się takimi samymi konsumentami, jak przy zakupach odzieży, elektroniki, czy chociażby samochodu.

Okazuje się, że nieświeże jedzenie, lub niezgodne z opisem można reklamować. Prawo wskazuje, że zamawiając usługę gastronomiczną mamy prawo reklamować danie, które nie spełnia naszych oczekiwać, ale również samą usługę. Chodzi tu o sytuacje, gdy kelner/kelnerka jest niemiły, opryskliwy, ignoruje gości.

Składanie reklamacji oparte jest na prawach konsumenta. Chodzi dokładnie o art. 556 Kodeksu Cywilnego.

Składając zamówienie, zawieramy z restauratorem umowę, zgodnie z którą ma on prawidłowo wykonać swoją usługę, a my musimy mu za to zapłacić.

Co ważne – restauracja ma obowiązek taką reklamację uwzględnić. W ramach reklamacji możemy spodziewać się wymiany dania na nowe lub obniżenia ceny.

Reklamacja może dotyczyć nieświeżego posiłku, ale także dania, które jest niezgodne z opisem w menu. Mowa tu o niezgadzających się składnikach dania, czy znajdujących się w nim ciałach obcych. Danie możemy również reklamować w przypadku, gdy składniki miały być świeże, a zostały użyte mrożone.

Jeśli mamy zastrzeżenia to zgłośmy uwagi kelnerowi i poprośmy o rozmowę z właścicielem. Uwagę należy zgłosić obsłudze niezwłocznie po stwierdzeniu nieprawidłowości w zamówieniu.

Nie powinniśmy bez słowa opuszczać restauracji, nie płacąc rachunku bez ustalenia tego z obsługą.

 

Jakie przypadki podlegają pod reklamacje?

  • Brudna zastawa, sztućce, obrus;
  • Nieświeży posiłek;
  • Lokal nie spełnia podstawowych wymagań: np. brak toalety w lokalu;
  • Długi czas oczekiwać mimo określonych przez obsługę ram czasowych;
  • Nieodpowiednia temperatura dań;
  • Lokal dolicza sobie opłatę za serwis mimo braku takiej informacji;
  • Ciała obce w daniu: np. włos, owad, kawałek plastiku;
  • Danie niezgodne z opisem: np. nieodpowiednia gramatura, inne składniki;
  • Mrożone składniki zamiast świeżych;
  • Inny gatunek mięsa, czy ryby niż w menu.;
  • Niemiła obsługa: np. niemiły, opryskliwy, ignorujący kelner.

Co zrobić, gdy doszło do zatrucia?

Zdarza się, że po spożyciu nieświeżego posiłku dochodzi do zatrucia układu pokarmowego. W takim przypadku należy niezwłocznie zwrócić się do lekarza i powiadomić sanepid.

Okazuje się, że lokale gastronomiczne mają obowiązek przechowywania próbek serwowanych dań przez 48 h. Dzięki temu sanepid może szybko prześledzić zgłoszenie. Podczas kontroli sanepid bada również stan przechowywania żywności, ich świeżość i terminy przydatności poszczególnych produktów.

Jeśli do zatrucia doszło na skutek spożycia nieświeżej potrawy z danej restauracji, można wnieść skargę oraz domagać się zwrotu kosztów leczenia od lokalu gastronomicznego.

Popularne artykuły

Prywatne pogotowie na telefon. Ile kosztuje wezwanie karetki?

Naturalny antybiotyk prosto z lasu! Czosnek niedźwiedzi -i jego właściwości zdrowotne i lecznicze.

Radykalna zmiana pogody na Boże Narodzenie? Jest szansa na białe Święta?