Przy jakiej temperaturze należy zmienić opony na letnie?
Wiele osób zastanawia się, kiedy należy zmienić opony na letnie i odwrotnie. Producenci opon, hurtownicy i wulkanizatorzy mają na to odpowiedź.
Opony letnie i zimowe różnią się między sobą nie tylko budową bieżnika, ale przede wszystkim mieszankami gumowymi. Modele dedykowane na lato przy niskich temperaturach twardnieją, a w konsekwencji tracą część swoich właściwości.
Kiedy zmienić opony na letnie?
Konkretne ramy czasowe na wymianę ogumienia trudno określić ze względu na zmienność pogody na przełomie zimy i wiosny.
Większość teorii mówi, że opony letnie należy zakładać, gdy średnia dobowa temperatura jest wyższa niż 7°C. Jest to oczywiście granica umowna.
Warto poczekać na stabilizację pogody, gdy temperatura osiągnie taki poziom przez kilka kolejnych dni.
Zazwyczaj jest to kwiecień, ale warto śledzić prognozy pogody.
Eksperci zalecają także, aby wymiana ogumienia na letnie nastąpiła po świątecznym okresie. W czasie świąt dużo podróżujemy. Warto wziąć pod uwagę nagłe, niespodziewane, poranne przymrozki. Na żywotności zimowych opon nie stracimy, a na pewno unikniemy niepotrzebnego stresu i niebezpiecznych sytuacji.
Kiedy zmienić opony na zimowe?
Zasada ta jest analogiczna, co do zasady wymiany opon na letnie. A więc opony zimowe należy założyć, gdy temperatura utrzymuje się przez kolejne dni na poziomie poniżej 7 stopni Celsjusza. Warto przygotować się nieco wcześniej, niż zostać zaskoczonym przez nagłą zmianę pogody.
Odnośnie do wyznaczonej, umownej granicy 7 stopni Celsjusza opowiedział Paweł Skrobisz Kierownik Działu Technicznego Continental.
Mężczyzna wyjaśnił, że przy spadku temperatury poniżej 7 stopni Celsjusza „mieszanka gumowa opon letnich zaczyna gwałtownie twardnieć, co powoduje, że opony tracą swoje właściwości jezdne, nie zapewniając takich parametrów, jakie założył producent opon”.
Eksperci alarmują, że zbyt późna zmiana opon na zimowe obniża bezpieczeństwo.
Opony całoroczne
Wiele osób decyduje się na zastosowanie opon całorocznych. Kierują się oszczędnością czasu i pieniędzy. Eksperci zwracają jednak uwagę, że nie ma możliwości, aby opony przystosowane były do skrajnych temperatur takich jak 30 stopni Celsjusza i jednocześnie -20 stopni Celsjusza. Specjaliści uważają, że opony całoroczne mogą być używane wyłącznie do jazdy po mieście.