Ulga na sponsoring - nowa ulga Polskiego Ładu. Na czym polega?
Resort Finansów wydał komunikat z informacją o ulgach podatkowych Polskiego Ładu dla przedsiębiorców, którzy angażują się w działalność społecznie pożyteczną (CSR). Chodzi o ulgę na sponsoring.
Na czym polega ulga na sponsoring?
Ulga pozwala na dodatkowe odliczenie od podstawy opodatkowania (podstawy obliczenia podatku) 50% kosztów uzyskania przychodów poniesionych na określone cele.
Jest to rozwiązanie dla przedsiębiorców, którzy wspierają działalność kulturową, sportową, szkolnictwo wyższe, naukę.
W komunikacie Ministerstwa Finansów czytamy, że ulga polega na odliczeniu od podstawy obliczenia podatku (podstawy opodatkowania) 50% kosztów uzyskania przychodów poniesionych na działalność sportową, kulturalną oraz szkolnictwo wyższe i naukę.
Kwota odliczenia nie może przekroczyć kwoty dochodu uzyskanego przez podatnika w roku podatkowym:
- z pozarolniczej działalności gospodarczej – PIT,
- z przychodów z innych niż przychody z zysków kapitałowych – CIT.
Podatnik może rozliczyć w podatku dochodowym 150% poniesionych kosztów – 100% jako uzyskane przychody oraz 50% jako odliczenie w ramach ulgi.
Komu przysługuje ulga na sponsoring?
Ulga przysługuje przedsiębiorcom – podatnikom PIT osiągającym przychody z pozarolniczej działalności gospodarczej, z której dochody są opodatkowane na ogólnych zasadach według skali podatkowej lub podatkiem liniowym, a także do podatników CIT, uzyskujących przychody inne niż przychody z zysków kapitałowych.
Rozwiązanie to skierowane jest do osób fizycznych prowadzących działalność gospodarczą, a także do spółek osobowych.
Jak rozliczyć ulgę na sponsoring?
Odliczenia dokonuje się w zeznaniu za rok podatkowy, w którym poniesiono koszty. Podatnik musi złożyć wykaz poniesionych kosztów podlegających odliczeniu. Informacją musi mieć odpowiedni wzór.
Ulga sponsoringowa w praktyce
Resort Finansów udostępnił przykład zastosowania ulgi na sponsoring na konkretnym przykładzie. Oto szczegóły:
Przedsiębiorca (podatnik PIT) finansuje imprezę sportową (zawody sportowe) w zamian za usługi reklamowe. Poniesiony koszt to kwota 30 tys. zł wynikająca z umowy sporządzonej na piśmie i przelana na rachunek organizatora zawodów sportowych.
Przedsiębiorca kwotę 30 tys. zł rozlicza w kosztach uzyskania przychodów. Dodatkowo 15 tys. zł odlicza od podstawy opodatkowania w ramach ulgi.
Przy założeniu, że przedsiębiorca opłaca podatek liniowy według 19% stawki i wykazuje dochód z działalności w kwocie 100 tys. to:
- bez ulgi zapłaci podatek w kwocie 19 tys. zł,
- z ulgą zapłaci podatek w kwocie 16 150 zł.
Korzyść uzyskana przez przedsiębiorcę to 2850 zł.