Newsy

UOKiK bierze pod lupę influencerów. Management Maffashion wydał oświadczenie

Urząd Ochrony Konkurencji i Konsumentów już we wrześniu tego roku zapowiedział, że planuje wziąć pod lupę influencerów i ich współpracę z markami. Mowa przede wszystkim o tym, czy influencerzy prawidłowo i czy w ogóle oznaczają pod swoimi postami i filmami, że materiał jest sponsorowany. UOKiK planuje prześwietlić wiele topowych influencerów, a jedną z nich jest Maffashion, która rzekomo nie przesłała wymaganych dokumentów. Wszczęto więc postępowanie. Jej management wydał w tej sprawie oświadczenie.

https://www.instagram.com/p/CWJTe4QglhT/

Influencerzy od dawna zarabiają na współpracach. Bywa jednak tak, że niektórzy z nich czasami nie oznaczają materiału jako sponsorowany, co wprowadza widza w błąd. Osoby oglądające taki materiał sądzą, że influencer poleca dany produkt z dobroci serca, a nie ze względu na to, że mu za to zapłacono.

Urząd Ochrony Konkurencji i Konsumenta postanowił się więc temu przyjrzeć. Istnieje bowiem jasny obowiązek oznaczania współprac. 

Do wielu influencerów przesłano więc wezwania z prośbą o udzielenie informacji zawartych w umowie czy zasad współpracy. Okazuje się jednak, że podobno nie wszyscy wywiązali się z tego obowiązku.

 Z tego powodu wszczęto postępowanie w sprawie nałożenia kary za brak współpracy w toku postępowania wobec Marka Kruszela (Kruszwila), Marcina Dubiela, Julii "Maffashion" Kuczyńskiej i Marleny Sojki.

Agencja Maffashion zabrała głos

"Z naszej strony jako agencji, która obsługuje zlecenia pomiędzy kontrahentami a Julią Kuczyńską wszystkie formalności zostały dopełnione. Na wezwanie UOKiK-u, które również otrzymaliśmy, przesłaliśmy wszystkie niezbędne dokumenty wymienione w wezwaniu, w tym także te dotyczące współprac z Maffashion" - zapewnia Kuba Szwedowski z agencji DB4, w oświadczeniu przesłanym do wirtualnemedia.pl.

 "Obecnie jednak, staramy się oczywiście zweryfikować status indywidualnego wezwania skierowanego bezpośrednio do Julii Maffashion Kuczyńskiej, aby jak najszybciej wyjaśnić tę kwestię, licząc, że wysłane przez nas dokumenty będą wystarczające." - dodaje.

Prezes UOKiK zajmie się także scamem

 

Prezes UOKiK zapewnia, że pod lupę weźmie także tak zwany scam. Scamem określamy sytuację, w której influencer reklamuje swoim widzom produkty, które okazują się nie działać tak, jak zapewniał lub po zakupie produkt w ogóle nie trafia do zamawiającego. Jednym słowem scam to oszustwo.

 

- Sprawdzimy, czy twórcy weryfikują oferty komercyjnej współpracy i jak się zachowują, gdy zostaną wykryte nieprawidłowości, w tym czy wycofują się z reklamowania produktu bądź oferują naprawę szkody swoim followersom. Nie można bezrefleksyjnie decydować się na wątpliwą współpracę tylko z pobudek finansowych. Każdy influencer powinien przestrzegać prawa przy promowaniu produktu bądź usługi oraz brać odpowiedzialność za swoje działania"– zapewnia.

  

Popularne artykuły

Nadchodzi jeszcze większa inwigilacja? Służby mają otrzymać dostęp do naszych maili

Mieszkanie za remont - nowa edycja programu! To polskie miasto daje taką okazje!

7 sygnałów ostrzegawczych, że małżeństwo może się nie udać. Nr 3 to czerwona flaga!