Sklep bez kas i sprzedawców? Pierwszy sklep samoobsługowy otwiera Żabka!
Czy może istnieć sklep bez kas i obsługi? Okazuje się, że tak, a pierwszy taki sklep otworzyła właśnie sieć marketów Żabka.
Sklep bez obsługi
Sklep samoobsługowy bez kas i osób z obsługi brzmi trochę jak wizja dalekiej przyszłości. Raczej mało kto wyobraża sobie, że w sklepie nie ma osoby, która by nad wszystkim czuwała oraz obsługiwała klientów. W większym sklepie zatrudniani są nawet ochroniarze, którzy pilnują, aby żaden towar ze sklepu nie został skradziony. W związku z tym sklep bez obsługi i kas wydaje się raczej abstrakcją.
Sklep samoobsługowy
Okazuje się jednak, że takie sklepy to już nie daleka przyszłość, a rzeczywistość. Pierwszy sklep bezobsługowy został otwarty pod szyldem Żabki i nazywa się Żappka Store. Placówka ta jest czynna przez cały tydzień oraz przez całą dobę. Klienci mogą więc zrobić tam zakupy o każdej porze dnia i nocy. Sklep samoobsługowy powstał w Poznaniu i jest pierwszym takim sklepem w Polsce. Jego oficjalne otwarcie miało miejsce 14 czerwca 2021 roku na Między Narodowych Targach Poznańskich. W planach jest utworzenie kolejnego sklepu Żappka Store w Warszawie.
Samodzielne zakupy
Aby zrobić w nim zakupy, należy mieć zainstalowaną aplikację Żappka Store oraz aktywną usługę Żappka Pay. W sklepie tym można kupić ponad 300 różnych produktów, a więc nie są to tylko rzeczy pierwszej potrzeby. Sklep Żappka Store jest połączony z aplikacją Żappka i nie ma w nim ani osób obsługujących, ani kas, gdzie można by zapłacić za zakupy. Działanie sklepu jest oparte na innowacyjnej technologii, której podstawą jest sztuczna inteligencja stworzona przez firmę Żabka Future i amerykańską firmę technologiczną AiFi.
Zapotrzebowanie rynku
Jak się okazuje, z aplikacji Żappka korzysta już ponad 5 mln użytkowników, co powoduje, że ogromna grupa osób może zrobić zakupy w takim sklepie. Powstanie takiego formatu usługi to przede wszystkim chęć dopasowania się do klientów. Sklepy Żappka Store będą pojawiać się w miejscach, gdzie nie ma możliwości otwarcia standardowego sklepu. Całe zarządzanie takim sklepem jest oparte na zaawansowanych modelach oraz innowacyjnych rozwiązaniach. Sztuczna inteligencja steruje obsługą klienta oraz zarządza sklepem.
Brak kolejek, kas i obawy przed zamknięciem
Takie nowoczesne rozwiązanie powoduje, że klienci wiedzą, że sklep ten jest czynny cały czas, wiec nie boją się, że nie zdążą zrobić zakupów. Nie martwią się również o kolejki ani o to, czy mają przy sobie kartę płatniczą czy gotówkę. Mogą po prostu wejść, zrobić szybkie zakupy i wyjść ze sklepu bez konieczności natychmiastowej płatności za zakupy.
Kod QR i system deep learning
Przed wejściem do sklepu w aplikacji Żappka pojawi się jednorazowy kod QR, który umożliwi wejście do sklepu. W związku z panującą epidemią, w takim sklepie będzie mogła przebywać tylko jedna osoba. Następnie klient może spokojnie zrobić zakupy i wyjść. Dzięki systemowi kamer sztucznej inteligencji, a dokładniej systemu deep learning, system rozpozna zabrane przez klienta produkty, naliczy odpowiednie ceny, po czym obciąży konto klienta poprzez aplikację Żappka Pay, do której jest podpięta karta płatnicza. System ten nie identyfikuje klientów ani nie zapamiętuje ich twarzy, co sprawia, że zakupy w takiej Żabce są bezpieczne i komfortowe.