Prawa pacjenta – sprawdź jakie prawa przysługują ci u lekarza
Korzystając z usług lekarzy, każdy pacjent powinien dobrze znać swoje prawa. Dzięki temu często można uniknąć nieprzyjemnych sytuacji. Ważne, aby umieć z nich również korzystać. Nie chodzi tu o niemiłą roszczeniową postawę pacjenta, a o świadomość swoich praw.
W 1998 roku powstała Karta Praw Pacjenta, która jasno określiła prawa osób korzystających z opieki zdrowotnej. Jej główne założenia to:
-Prawdo pacjenta do zapoznania się z Kartą Praw Pacjenta
-Udzielenie świadczeń zdrowotnych zgodnie z obecną wiedzą medyczną i w pomieszczeniu do tego przeznaczonym
-Prawo pacjenta do pełni informacji na temat swojego stanu zdrowia oraz o metodach stosowanych przez lekarza (diagnostycznych i leczniczych)
-Prawo pacjenta do wyboru zakładu opieki zdrowotnej
-Prawo pacjenta do uzyskania dokumentacji medycznej oraz prawo osoby przez niego wskazanej do uzyskania takiej dokumentacji. Zakład opieki zdrowotnej zobowiązany jest również do udostępnienia dokumentacji innemu zakładowi lub osobom wykonującym zawód medyczny, jeżeli jest ona niezbędna do dalszej diagnostyki lub leczenia
-Prawo pacjenta do odmowy lub wyrażenia zgody na udzielenie mu określonych świadczeń zdrowotnych
-Prawdo pacjenta do intymności i poszanowania godności podczas udzielania świadczeń zdrowotnych
-Prawo pacjenta do opieki pielęgnacyjnej ze strony bliskiej osoby
-Prawdo do korzystania z pogotowia ratunkowego w przypadku zagrożenia życia lub zdrowia
-Zapewnienie ochrony danych w dokumentacji medycznej oraz ochrona informacji o stanie zdrowia
-Prawo pacjenta do umierania w spokoju i godności
-Opieka duszpasterska
Co zrobić, jeśli nasze prawa pacjenta są łamane?
Jeśli znajdziesz się w takiej sytuacji możesz złożyć skargę u bezpośredniego przełożonego lekarza, pielęgniarki, czy rejestratora. Jeżeli takie działanie nie przynosi oczekiwanego przez ciebie skutku, możesz iść o krok dalej i zwrócić się do Rzecznika Praw Pacjenta w Kasie Chorych.
Jakie są obowiązki Rzecznika Praw Pacjenta?
W każdej Kasie Chorych znajduje się osoba odpowiedzialna za:
-Przyjmowanie skarg pacjentów na funkcjonowanie lekarzy i placówek, z którymi dana Kasa Chorych ma podpisany kontrakt
-Podejmowania działań interwencyjnych w imieniu składającego skargę
-Udzielania odpowiedzi osobom składającym skargi
-Poinformowanie pacjenta o dalszym trybie postępowania w przypadku naruszenia jego praw
Co, jeśli to Rzecznik Praw Pacjenta nie dopełnia swoich obowiązków?
W takim przypadku pacjent ma prawo do zgłoszenia się do dyrektora danej Kasy Chorych oraz do Komisji Skarg i Wniosków Rady Kasy Chorych.