Tę rybę warto jeść - nie zawiera toksyn jak inne popularne ryby i jest przepyszna

Tę rybę warto jeść - nie zawiera toksyn jak inne popularne ryby i jest przepyszna
27Sie

Morszczuk – bo właśnie o niej dzisiaj napiszemy to ryba, która zajdzie w Twojej kuchni wiele zastosowań.

Morszczuka najczęściej możemy spotkać w postaci filetów, pieczonych i smażonych, a także w bardzo popularnej rybie po grecku.

Trzeba zaznaczyć, że morszczuk żyjący w Oceanie Atlantyckim i Morzu Śródziemnym nie zawiera wysokich związków rtęci.

Morszczuk jest niskokaloryczną rybą.

100 gram ryby zawiera ok 90 kcal.

Jego chude mięso zawiera bardzo duże ilości białka, selenu, wapnia, a także kwasów omega-3 oraz witaminy D, B12 i kwas foliowy.

Ryba ta dobrze sprawdzi się w przypadku diet odchudzających.

Zdjęcie Tę rybę warto jeść - nie zawiera toksyn jak inne popularne ryby i jest przepyszna #1

Jednak trzeba zaznaczyć, że sprzedaż morszczuka budzi kontrowersje ekologów od lat.

Na swojej „czerwonej liście”, fundacja WWF umieściła właśnie morszczuka.

To oznacza, że połów tej ryby w środowisku naturalnym nie jest zrównoważony, co oznacza, że zagraża istnieniu tego gatunku.

Dlatego podczas zakupów warto zwrócić uwagę czy kupowana przez nas ryba posiada certyfikat MSC, czyli dotyczący zrównoważonych połowów lub certyfikat ASC, który gwarantuje odpowiedzialną hodowlę

Jak już wspominaliśmy morszczuk jest chudą rybą.

W 100 g mięsa zawiera 2,2 g tłuszczu oraz 50 mg cholesterolu.

Morszczuk wyróżnia się dużą zawartością kwasu DHA.

W 100 g ryby znajdziemy aż 0,32 g tego składnika.

Dla porównania wartość ta jest o wiele większa niż w popularnym karmazynie, dorszu, mirunie czy halibucie.

Zdjęcie Tę rybę warto jeść - nie zawiera toksyn jak inne popularne ryby i jest przepyszna #2

Morszczuk zawiera także aminokwasy egzogenne.

Nie są one produkowane w naszym organizmie.

Do tych aminokwasów możemy zaliczyć:

  • lizyna - 1,42 g w 100 g,
  • leucyna -1,32 g w 100 g,
  • walina -1 g w 100 g,
  • izoleucyna - 1,16 w 100 g,
  • treonina - 0,9 g w 100 g.

Morszczuk pokrywa 46 % dziennego zapotrzebowania na selen, 42% dziennego zapotrzebowania na witaminę B12, 20% dziennego zapotrzebowania na fosfor oraz 41% dziennego zapotrzebowania na wapń, który jest niezbędnym budulcem zębów i kości.

Wapń uczestniczy także w krzepnięciu krwi, przewodzeniu bodźców nerwowych, kurczliwości mięśni, a także aktywuje niektóre enzymy.

Jest także niezbędny jeżeli chodzi o prawidłową pracę układu sercowo-naczyniowego.

Ma także znaczenie w obniżaniu ciśnienia krwi.

Zdjęcie Tę rybę warto jeść - nie zawiera toksyn jak inne popularne ryby i jest przepyszna #3

Fosfor podobnie jak wapń jest ważnym budulcem kości i zębów oraz ma wpływ na utrzymanie równowagi kwasowo-zasadowej.

Uczestniczy także w przemianach energetycznych.

Selen z kolei jest składnikiem enzymów i właśnie dlatego pełni szereg funkcji.

Między innymi uczestniczy w procesach metabolicznych komórki, chroni przed wolnymi rodnikami oraz bierze udział w metabolizowaniu hormonów tarczycy.

Selen ma wpływ na zwiększenie odporności naszego organizmu.

Potrafi obniżać ryzyko występowania nowotworów.

Witamina B12 uczestniczy w syntezie nukleotydów i choliny, a także odpowiada za prawidłowe funkcjonowanie układu nerwowego.

Dodatkowo bierze udział w wytwarzaniu czerwonych krwinek w szpiku, syntezie DNA i RNA, a także bierze udział w metabolizmie tłuszczu, węglowodanów oraz białek.

Witamina B12 uczestniczy w przemianie kwasu foliowego do jej formy aktywnej tj. terahydrofolianu.

Zdjęcie Tę rybę warto jeść - nie zawiera toksyn jak inne popularne ryby i jest przepyszna #4

Pamiętajmy też, że morszczuk jest dobrym źródłem niacyny, czyli witaminy B3, która należy do witaminy rozpuszczalnych w wodzie.

Witamina B3 odpowiada za pracę obwodowego układu nerwowego oraz uczestniczy w syntezie hormonów płciowych, kortyzolu, insuliny, oraz tyroksyny.

Odpowiada także, za prawidłową pracę naszego mózgu.

następna inspiracja
Zobacz nasze filmy:
SKOMENTUJ
następna inspiracja
ZOBACZ RÓWNIEŻ