Reklamacja bez paragonu - zobacz jak reklamować bez paragonu

Piotr
Newsy
31.08.2018 18:13
Reklamacja bez paragonu - zobacz jak reklamować bez paragonu

Na pewno zdarzyło Ci się, że chciałaś zareklamować jakiś produkt, ale nie udało Ci się znaleźć paragonu lub po prostu go wyrzuciłaś.

Jednak musisz pamiętać, że paragon nie jest jedynym dowodem zakupu.

Dlatego dzisiaj pokażemy kilka sytuacji, które mogą Ci się przydarzyć, a także przedstawimy sposób w jaki możesz zareklamować produkt nie posiadając paragonu.

Jednak musimy podkreślić, że kiedy kupimy coś na firmę na tzw. fakturę to nie przysługują nam prawa konsumenckie. Oczywiście nie oznacza to, że nie mamy prawa reklamować wadliwego produktu.

Kupując na firmę mamy po prostu mniej przywilejów niż zwykłe osoby.

Zdjęcie Reklamacja bez paragonu - zobacz jak reklamować bez paragonu #1

Na początku musimy wyjaśnić czym jest reklamacja.

To po prostu zgłoszenie wady produktu i żądanie jego naprawy lub wymiany.

Na podstawie gwarancji lub rękojmi możemy także żądać zwrotu całości lub części kwoty, którą zapłaciliśmy za wadliwy produkt.

Pierwszym sposobem reklamacji towaru jest rękojmia.

Jest to tzw. tryb dochodzenia odpowiedzialności w związku z wadą fizyczną lub prawną zakupionego towaru.

Rękojmia jest dla konsumenta szczególnie korzystna.

Przedsiębiorca nie może odmówić przyjęcia reklamacji.

Rękojmia ma okres ważności 2 lata.

Oznacza to, że jeżeli w tym czasie stwierdzimy, że zakupiony towar jest niezgodny z umową lub posiada wadę fizyczną – możemy dochodzić swoich praw i żądać:

  • naprawy towaru,
  • wymiany towaru na nowy,
  • obniżenia ceny,
  • odstąpienia od umowy w przypadku poważnej wady.

W przypadku reklamacji – rękojmi to od nas zależy sposób w jaki chcemy załatwić tę sprawę.

Przykładowo, jeżeli chcemy by produkt był wymieniony na nowy to sprzedawca nie ma prawa wysłać go na naprawę, jak w przypadku gwarancji.

Zdjęcie Reklamacja bez paragonu - zobacz jak reklamować bez paragonu #2

Przechodzimy do drugiego sposobu składania reklamacji.

Zdecydowanie jest to najczęściej stosowany sposób – gwarancja.

Producent lub gwarant dobrowolnie udziela gwarancji, która dotyczy jakości towaru.

Zawsze kupując jakiś produkt widzimy informację odnośnie gwarancji.

Możemy znaleźć informację co obejmuje gwarancja i przez jaki czas.

Przykładowo, gwarancja może obejmować „wnętrze” telefonu czyli podzespoły, ale nie dotyczy już np. ekranu czy obudowy telefonu.

To właśnie między innymi dlatego warto zapoznać się dokładnie z gwarancją przed zakupieniem produktu, aby później nie doszło do nieporozumień.

Czas gwarancji zależy od gwaranta.

W przypadku zakupu towaru na firmę, gwarancja trwa rok czasu ze względu na większą czy mocniejszą eksploatację przedmiotu.

Pamiętaj o tym, ponieważ nawet jeśli na pudełku masz napisane, że na produkt udzielana jest gwarancja 2 lat lub więcej, to w przypadku zakupu tego przedmiotu na firmę, gwarancja ograniczana jest do 1 roku.

Także gwarant decyduje o tym w jaki sposób usterka produktu zostanie usunięta.

Gwarant może uznać, że nie opłaca mu się naprawiać tego urządzenia więc możemy otrzymać nowy sprzęt.

Może też stwierdzić wymianę tylko jednego elementu, który sprawia, że dalsze używanie przez nas sprzętu jest niemożliwe.

Efekt jest jednak ten sam. Gwarant musi doprowadzić urządzenie do stanu w którym możemy z niego korzystać.

Jednak reklamacji z tytułu gwarancji gwarant może nie przyjąć.

Przeglądając kartę gwarancyjną możemy znaleźć informacje co do zastrzeżeń i sposobu używania danego produktu.

Dlatego właśnie odmowa naprawy czy wymiany urządzenia może być spowodowana powołaniem się gwaranta na niewłaściwy sposób użytkowania.

Zdjęcie Reklamacja bez paragonu - zobacz jak reklamować bez paragonu #3

Dla kupującego lepsza więc jest rękojmia niż gwarancja.

Dzięki niej będziemy dokładnie wiedzieć w jaki sposób przeprowadzone będą nasze roszczenia co do produktu.

Gwarancję określa gwarant w umowie gwarancyjnej, którą dostajemy przy kupnie produktu.

A rękojmia jest określona w przepisach prawa.

Teraz wiedząc już w jaki sposób możesz zareklamować wadliwy produkt, przejdziemy do dowodu zakupu.

Najczęściej sprzedawca żąda od nas paragonu lub faktury w przypadku zakupu na firmę.

Jednak paragon mógł się zakupić lub po kilku latach stał się całkowicie nieczytelny.

Co wtedy?

Czy sprzedawca ma prawo odmówić przyjęcia reklamacji?

Oczywiście, że nie!

Musisz wiedzieć, że paragon to nie jedyny dowód zakupu towaru.

Jako konsument mamy prawo udowodnienia zakupu towaru w inny sposób.

Zdjęcie Reklamacja bez paragonu - zobacz jak reklamować bez paragonu #4

Właśnie dlatego warto płacić kartą podczas zakupu.

Dzięki temu na naszym koncie bankowym udokumentowane są wszelkie zakupy.

A to już jest wystarczające, aby określić, że w tym i w tym dniu kupiliśmy dany produkt.

Jeśli nie mamy paragonu, a zatrzymamy wydruk z terminala płatniczego to również możemy potraktować to jako dowód zakupu.

Może być on wykorzystany do złożenia reklamacji.

Sklepy mają obowiązek przechowywania kopii paragonów więc bardzo łatwo można powiązać wydruk z terminala czy wyciąg z konta z daną transakcją.

Jednak wymaga to od sprzedawcy dobrych chęci.

Urząd Ochrony Konkurencji i Konsumentów mówi jasno, że sposobów na udowodnienie zakupu jest wiele:

  • wyciąg z karty kredytowej,
  • wyciąg z konta bankowego,
  • potwierdzenie zakupu przez email,
  • świadkowie.

Oczywiście posiadanie paragonu znacznie ułatwi nam proces reklamacji, dlatego zawsze warto mieć w domu jakąś kopertę w której będziemy gromadzić ważniejsze paragony.

Jednak musisz pamiętać, że jeżeli nie posiadasz paragonu, a chcesz zareklamować jakiś produkt to masz swoje prawa i możesz z nich korzystać.

Sprzedawca nie ma prawa odmówić Ci przyjęcia reklamacji jeżeli nie posiadasz paragonu.

Często jednak sprzedawcy tak robią łamiąc prawo – większość ludzi się poddaje bo nie zna swoich praw, a sprzedawcą nie chce się po prostu szukać kopii paragonów itp.

Zdjęcie Reklamacja bez paragonu - zobacz jak reklamować bez paragonu #5

Pamiętaj, że jeżeli masz problemy z reklamacją to możesz skorzystać z pomocy Urzędu Ochrony Konkurencji i Konsumentów.

Dostępna jest infolinia konsumencka od poniedziałku do piątku w godzinach od 8 do 16.

Tam można uzyskać wszelkie informacje.

Telefony: 22 290 89 16 lub 801 440 220

Wszelkie pytania i prośby o poradę można kierować także na adres [email protected]

Jest to wygodne rozwiązanie, ponieważ mailowo możemy załączyć dokumenty, które dokładnie objaśnią całą sprawę.

Zostań z nami
Pobierz naszą aplikację mobilną