NVC Porozumienie bez Przemocy, czyli jak odnaleźć swoje potrzeby
kompetencje miękkie kursy

Czym jest NVC? Nowym, odkrywczym kierunkiem rozwoju osobistego? Nie, jest potwierdzeniem starej prawdy, o tym, że liczy się człowiek. NVC pokazuje, że sąsiad koszący trawę o 5h rano jest problemem i budzi złość; ale ta złość nie wynika z tego, że on kosi, a z tego, że Ty masz ochotę i prawo wyspać się, odpocząć i zaznać jeszcze nieco ciszy i spokoju. Hałas kosiarki jest tylko wyzwalaczem złości, a teraz Ty musisz się skupić na sobie i swoich potrzebach. I coś z tym zrobić, tylko co? Otworzyć okno i elegancko wykrzyczeć emocje i dalej zasnąć? Hmm… po takim zrywie i upuście emocjonalnym nie będzie to ani łatwe, ani przyjemne. Zapraszam do tematu: NVC Porozumienie bez Przemocy, czyli jak odnaleźć swoje potrzeby.

NVC Porozumienie bez Przemocy, czyli jak odnaleźć swoje potrzeby

Czym jest NVC?

NVC to skrót pochodzący od angielskich słów Nonviolent Communication, co w języku polskim zostało przyjęte jako Porozumienie bez Przemocy, porozumienie współczujące, w skrócie PBP. To „język serca”, którego twórcą jest Marshall B. Rosenberg, amerykański psycholog.

W światopoglądzie NVC potrzeby wszystkich ludzi są ważne, a konflikty rozwiązywane są pokojowo. Zastosowanie NVC w codziennym życiu ma na celu naszą zdolność do głębszego i wzajemnego zrozumienia potrzeb, co będzie promowało pełen szacunku dialog i współpracę. Mówiąc po polsku NVC to sposób komunikowania się z ludźmi, w którym przyczyniamy się do poprawy jakości życia, swojego i innych. Meritum sprawy są nasze i czyjeś potrzeby oraz sposób komunikowania ich.

Jak działa NVC?

Jak sama nazwa wskazuje NVC to sposób komunikacji, z którego wyłącza się przemoc. Wchodząc jeszcze mocniej w temat, to język miłości, uczuć i potrzeb, w czym zawiera się szacunek i empatię. Tutaj nie ma miejsca na osądy, oceny i oskarżenia. To czysta obserwacja, która wzbudza w nas jakieś uczucia, a to wiąże się z potrzebami (tymi niezaspokojonymi lub zaspokojonymi). Chodzi tu o branie odpowiedzialności za siebie, ponieważ musisz wziąć odpowiedzialność za swoje samopoczucie i nie spychać niepowodzeń na kogoś lub na coś innego.

To JA biorę odpowiedzialność za to i skupiam się na sobie – co się we mnie dzieje i jaka potrzeba z tego wynika.

Co mi da NVC?

Sposób komunikacji NVC pozwala ujrzeć siebie w nowym wydaniu, a drugiego człowieka dostrzec tak, jakbyśmy go spotkali po raz pierwszy w życiu. Brzmi na wyrost? A gdyby na chwilę wyłączyć w naszym mózgu funkcję oceniania i osądzania drugiej osoby, to co zostanie? W takiej rzeczywistości jest nam łatwiej nawiązać bliskie relacje, by być w kontakcie z samym sobą i z drugim człowiekiem. Co ważne łatwiej usłyszeć nam tę drugą osobę. Ten sposób komunikacji sprawdza się w wielu dziedzinach naszego życia: w pracy, w domu, relacjach ze znajomymi oraz co bardzo ważne: w komunikacji z naszymi dziećmi.

 

Jak działa NVC w praktyce?

NVC jest formą komunikacji, na który składają się dwie główne fazy:

  • empatia – wysłuchanie rozmówcy z głębokim współczuciem
  • szczere wyrażenie siebie.

Aby dogłębnie wejść w temat, rozkładamy NVC na cztery kolejne kroki (fazy). To te 4 kroki pozwalają odpowiedzieć na kluczowe pytanie: „o co mi chodzi?”:

Krok 1 OBSERWACJA

Pierwszym krokiem w procesie NVC jest rozróżnienie między obserwacjami, a osądami i interpretacjami. Jak to zrobić? Pytam rozmówcę o konkretne wydarzenia, nie osądzając ani nie krytykując.

Obserwacja oznacza, że ​​opisujemy fakty, innymi słowy: to, co obserwujemy / widzimy / słyszymy / smakujemy, pamiętamy lub myślimy. Jeśli łączymy to, co naprawdę dzieje się z naszą reakcją na to co obserwujemy, może to łatwo doprowadzić do nieporozumień, ponieważ druga osoba może stać się atakowaną, defensywną lub obraźliwą. Jeśli obserwujemy i dajemy jasny opis tego, na co odpowiadamy, zwiększamy prawdopodobieństwo wspólnego obszaru dialogu.

Przykłady:

Ocena Obserwacja
Zawsze narzeka Powiedział: „to spotkanie nie jest skuteczne”
Jest bardzo hojny Dał mi kwiaty

Krok 2 UCZUCIE

Świadomość naszych uczuć i zrozumienie ich roli w komunikacji jest drugim krokiem w procesie NVC. Pytam więc o konkretne (!) uczucia, a za tym kryją się już jego i moje potrzeby (ale chwila potrzeby to już krok 3).

Nasze uczucia są sygnałami, które wymagają od nas skupienia uwagi na tym, czego potrzebujemy. Inaczej nie jest i nie może być. Możemy czuć się spokojni, szczęśliwi lub dumni… co może nam powiedzieć np. że chcemy świętować dokonany przez nas wybór. Emocje takie jak strach, rozczarowanie i irytacja są sygnałem, aby zwrócić naszą uwagę na ważne potrzeby.

Co więcej niektórzy ludzie rozróżniają uczucia bardziej „pozytywne” lub bardziej „negatywne”. W komunikacji bez przemocy wszystkie uczucia mają jednakową wartość, ponieważ każde uczucie pociąga nas do potrzeby, która wymaga naszej uwagi. Słuchanie uczuć zwiększa szansę rozpoznania naszych potrzeb i radzenia sobie z nimi.

NVC Porozumienie bez Przemocy, czyli jak odnaleźć swoje potrzeby

Krok 3 POTRZEBY

W centrum NVC znajduje się świadomość wartości i potrzeb, które wzbogacają nasze życie. Pytam więc o te potrzeby, pragnienia, oczekiwania.

Potrzeby powinny być postrzegane jako wewnętrzna energia, która mobilizuje nas do działania w dowolnym momencie, świadomie lub nieświadomie. Potrzeby mają jakość łączenia ludzi, ponieważ poprzez potrzeby możemy osiągnąć wzajemne uznanie i zrozumienie.

Większość z nas wychowała się w kulturach za pomocą języka analitycznego, statycznego i chociaż może to być skuteczne, powoduje również, że tracimy połączenie z naszymi potrzebami. NVC pomaga zwiększyć naszą zdolność rozpoznawania i wyrażania własnych potrzeb, a także dostosowywania się do potrzeb innych osób.

Krok 4 PROŚBY

Świadomość potrzeb stawia nas w pozycji naszej własnej siły. Jeśli chcemy działać z tego stanowiska, musimy być świadomi konkretnych działań, które prowadzą do zaspokojenia tych potrzeb. Dlatego ważne jest, abyśmy mogli formułować jasne wnioski. Upewniam się więc, że rozmówca prosi nas o zaspokojenie swojej potrzeby, nie słysząc w jego słowach tonu żądania. Co to oznacza?

W czwartym kroku koncentrujemy się na zwiększeniu współpracy poprzez jasne określenie, w jaki sposób i kiedy chcemy, aby ktoś działał. Bez tej jasności każemy innym zgadywać, czego potrzebujemy, co może łatwo doprowadzić do nieporozumień. Należy więc „zaprosić” drugą osobę, by odpowiedziała na to, co powiedziałeś; tym samym sugerujesz, że jesteś otwarty na różne opinie i życzenia.

NVC Porozumienie bez Przemocy, czyli jak odnaleźć swoje potrzeby

Praktyczne przykłady komunikatu NVC

Tyle teorii, a teraz prześledź krótkie komunikaty NVC i dostosuj je do swojego życia i otoczenia.

Przykład 1:
(1) Kiedy widzę nieskoszony trawnik, (2) to jest mi przykro, (3) bo potrzebuję pomocy (współpracy) w pracach domowych. (4) Czy mógłbyś jeszcze dziś skosić trawę? 

Przykład 2:
(1) Ten prezent, (2) bardzo mnie ucieszył, (3) bo cudownie jest wiedzieć, że jestem dla Ciebie ważna.

Przykład 3: 

(1) Kiedy słyszę Twoje „nie”, (2) czy to znaczy, że jesteś zły (3) i czy chciałabyś mi w ten sposób powiedzieć, że sama mam załatwić tę sprawę?

Przykład 4:
(1) Byłam rozczarowana, (2) kiedy 2 godziny czekałem na Twój telefon, (3) bo martwiłam się o Ciebie. (4) Czy mógłbyś mi teraz powiedzieć dlaczego nie odbierałeś?

 

W jakich obszarach pomaga NVC? 

  • Zrozumienie siebie i innych
  • Dostarczanie opinii, które przyczyniają się do rozwoju
  • Radzenie sobie z trudnymi rozmowami
  • Przyczynianie się do komunikacji, która zwiększa odpowiedzialność i wewnętrzną motywację
  • Rozwijanie umiejętności zarządzania konfliktem

Jeśli nadal masz ochotę zgłębiać temat prawidłowej komunikacji zajrzyj do tematu:

 

Bibliografia i lektury warte polecenia:

    • Marshall B. Rosenberg, „Porozumienie Bez Przemocy”, Wyd. Czarna Owca, 2017;  KLIK po książkę
taniaksiazka.pl
taniaksiazka.pl
    • Marshall B. Rosenberg, „W świecie porozumienia bez przemocy”, Wyd.Mind, 2013,  KLIK po książkę
taniaksiazka.pl
  • Marshall B. Rosenberg, „Rozwiązywanie konfliktów poprzez porozumienie bez przemocy”, Wyd.Czarna Owca, 2018;   KLIK po książkę
taniaksiazka.pl
  • McKay, Davis, Fanning, Sztuka skutecznego porozumiewania się, GWP – KLIK po książkę 
    taniaksiazka.pl

Na koniec mam prośbę – teraz Ty zarządzasz – jeżeli spodobał Ci się tekst machnij do mnie łapką – zostaw komentarz lub polub na social media np. Facebook lub LinkedIn. Za każdy odzew dziękuję 🙂 

kompetencje miękkie kursy

13 komentarze dla “NVC Porozumienie bez Przemocy, czyli jak odnaleźć swoje potrzeby”

  1. Salsa napisał(a):

    bardzo ciekawie nsapisane

  2. Kasia napisał(a):

    dosyć ciekawe, warto się zastanowić

    1. Też tak uważam 🙂

  3. martasawi napisał(a):

    Fajny wpis:)

  4. Centrum Pożyczek 360 napisał(a):

    Bardzo ciekawy artykuł, dzięki za podrzucenie tylu książek – każda wydaje się mega interesująca! 🙂

  5. Jowita napisał(a):

    wciagajacy wpis

    1. Polecam spróbować 🙂

  6. Kowalczyk.Ana napisał(a):

    Bardzo ciekawe, chyba warto się zainteresować

  7. Klara napisał(a):

    fajne

  8. alicja napisał(a):

    fajny wpis

    1. Dziękuję 🙂

  9. Kinga napisał(a):

    Ciekawa filozofia

    1. Zgadzam się 🙂

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *