Automatyczna skrzynia biegów ma wielu zwolenników jak i przeciwników. Krąży wiele mitów na temat jej zawodności. Musimy pamiętać, że w automatycznej skrzyni biegów dzieje się więcej rzeczy samodzielnie bez naszej ingerencji. Jest więc mniej czynników, które mogą powodować usterkę z naszej winy. Oczywiście automaty też się psują, ale nie jest to tak częstym problemem jak powszechnie się uważa. Większość to wynik zaniedbań i niewłaściwej eksploatacji. Kupując auto używane nie wiemy nigdy jak wcześniej skrzynia była traktowana.
Automatyczna skrzynia biegów posiada kilka trybów, które warto znać gdy pierwszy raz wsiadamy do auta z automatem. Po pierwsze zapominamy o lewej nodze. Połóżcie ją sobie gdzieś obok, nie będzie Wam bowiem więcej potrzebna podczas prowadzania auta.
Nie próbujcie nią hamować! Lewa noga działa dużo ciężej, to pamięć mięśniowa. Hamując nią w automacie zatrzymacie auto w miejscu wciskając hamulec do samego końca. Nie da się tego zrobić delikatnie tak jak prawą nogą. Możecie tym samym spowodować wypadek, kierowca z tyłu nie będzie się tego spodziewał.
Automatyczna skrzynia biegów posiada podstawowe tryby P, R, N i D. Dodatkowo niektóre skrzynie posiadają tryb manualny gdzie popychając gałkę do przodu lub do tyłu możemy zmieniać biegi o jeden w górę i jeden w dół.
P oznacza tryb parkowania z angielskiego „park”. R to bieg wsteczny z angielskiego „reverse”. Następnie mamy N czyli bieg neutralny od „neutral” oraz D czyli jazda do przodu od „drive”.
To chyba najczęstszy błąd początkującego. Tak jak wcześniej wspominaliśmy o lewej nodze musimy zapomnieć. Nie ma sprzęgła więc ona też nie ma co robić. Połóż ją sobie wygodnie, znajdź jakieś miejsce i nie dotykaj nią pedałów :)
Tryb parkowania używamy jedynie gdy zatrzymujemy aut np. na parkingu. Nie używamy go stojąc na czerwonym świetle w korku. Dodatkowo włączenie P w trakcie nawet minimalnego poruszania się samochodem może być dla skrzyni zabójcze. Położenie to bowiem całkowicie blokuje przekładnię i może ją uszkodzić mechanicznie. W czasie dłuższego postoju można stosować pozycję neutralną N i zaciągnięty hamulec ręczny.
D znajduje się po R na skrzyni biegów (w większości przypadków). Jak wiecie ruszamy nią jedynie w górę i w dół, więc aby włączyć drive musimy przejść przez reverse. To powoduje załączenie elektroniki do trybu cofania się, dlatego aby do tego nie dopuszczać powinniśmy na D przełączać skrzynię jak najszybciej.
Nie wolno robić tego podczas jazdy, ale również podczas toczenia się auta może to być niebezpieczne. Tryby w skrzyni automatycznej zmieniamy jedynie gdy auto stoi w miejscu, a my mamy wciśnięty hamulec nożny. Nigdy nie przełączaj pozycji D na R i odwrotnie gdy auto jest jeszcze w ruchu.
Ze względu na budowę automatycznej skrzyni biegów potrzebny jest bieg, który umożliwia wtoczenie auta np. na lawetę albo usuniecie go podczas awarii ze skrzyżowania. Do tego właśnie służy pozycja N i do tego powinna wyłącznie być stosowana.