Błonnik kluczem do zdrowego odżywiania

Błonnik kluczem do zdrowego odżywiania
13Lut
author

Bardzo często słyszy się o zdrowym odżywianiu, a mimo wszystko jest to temat, który staramy
się omijać. Można powiedzieć, że człowiek ma taką naturalną skłonność do tego, co niezdrowe.
Dobrze jednak, aby sytuacja prędzej, czy później uległa zmianie. W końcu na pewno odczujemy
skutki niezdrowego odżywiania. Niemniej, nie sposób nie wspomnieć o tym, że zdarzają się
sytuacje, kiedy po prostu nie wiemy jak się zdrowo odżywiać.


Na jakie produkty należy postawić?
Temat zdrowego odżywiania jest bez wątpienia bardzo szeroki. W tekście weźmiemy pod uwagę
tylko naturalne produkty bogate w błonnik. Zanim jednak do tych produktów przejdziemy, czas na
wyjaśnienie, czym jest błonnik (dokładniej błonnik pokarmowy)?


Błonnikiem pokarmowym określa się grupę substancji mającą pochodzenie roślinne. Substancje
te nie są przyswajane przez ludzki organizm. Co więcej, jest też tendencja do pęcznienia
(tendencja ta jest możliwa tylko przy obecności wody). Poza tym trzeba też podkreślić, że mamy
dwa rodzaje błonnika — rozpuszczalny oraz nierozpuszczalny w wodzie. Mówiąc o rodzajach,
musimy nieco odnieść się do produktów. Błonnik rozpuszczalny w wodzie zawiera owoce, a
nierozpuszczalny znajduje się w produktach o pochodzeniu zbożowym.


Mimo wszystko warto jeszcze wymienić konkretne przykłady — produkty zawierające błonnik to
m.in. otręby pszenne, kasza gryczana, biała fasola, migdały, ryż brązowy, maliny, płatki
kukurydziane oraz czarne porzeczki.


Rola błonnika
Pora powiedzieć kilka słów o tym, dlaczego należy wybierać produkty bogate w błonnik. Przede
wszystkim wypada mieć na uwadze wspomaganie perystaltyki jelit. Oprócz tego mamy
zapobieganie zaparciom, regulowanie pracy jelit, zmniejszanie apetytu (czyli pomoc w
odchudzaniu), obniżenie poziomu złego cholesterolu, spadek zachorowania na miażdżycę,
aktywny udział przy regulowaniu cukru we krwi oraz zabezpieczenie zębów przed próchnicą.


Ważna informacja — nadmiar błonnika również może zaszkodzić (biegunka). Według Światowej
Organizacji Zdrowia dzienne spożywanie błonnika powinno wynosić 20-40 g.

następna inspiracja
Zobacz nasze filmy i zasubskrybuj kanał:
SKOMENTUJ
następna inspiracja