Za co można otrzymać odszkodowanie od biura podróży? Okazuje się, że nie tylko za odwołany lot!

Katarzyna
Prawo
28.06.2022 18:32
Za co można otrzymać odszkodowanie od biura podróży? Okazuje się, że nie tylko za odwołany lot!

Czasami wymarzone wakacje wcale nie są idealne, ponieważ wystąpiły w czasie ich trwania pewne niedogodności. Za jakie niedogodności możemy otrzymać z biura podróży odszkodowanie? Podpowiadamy!

Wakacje z biura podróży

Każdy z nas czeka na upragnione wakacje w danym roku. Staramy się, aby wszystko było dobrze i odpowiednio dobieramy ofertę z biura podróży. Czytamy umowę i dopiero wtedy ją podpisujemy, a później czekamy już tylko na wyjazd. Czasami jednak nie wszystko, co było zawarte w umowie, doszło do skutku lub wystąpiły inne niemiłe sytuacje. W jakim wypadku można się więc starać o odszkodowanie od biura podróży? Na jaką wielkość odszkodowania możemy liczyć?

Zdjęcie Za co można otrzymać odszkodowanie od biura podróży? Okazuje się, że nie tylko za odwołany lot! #1

Biura podróży 

Biura podróży nie zawsze wywiązują się w pełni z umowy, ponieważ wiedzą, że część klientów i tak nie złoży wniosku o odszkodowanie. Bardzo mało osób składa reklamację, ponieważ nie wiedzą oni, jakie prawa przysługują im na wycieczce zorganizowanej przez biuro podróży. Warto więc wiedzieć, że biuro podróży odpowiada za błędy popełnione przez samo biuro, jak i przez ich podwykonawców.

Reklamacja wykupionej wycieczki

Reklamację do biura podróży możemy złożyć w przypadku, gdy dojdzie np. do:

- odwołania lub znacznego opóźnienia lotu,

- znalezienia zaniedbań w hotelu, ze względu na które doszło np. do wypadku,

- niewywiązania się z obiecanych atrakcji,

- rażących niedopilnowań organizatorów wycieczek.

Częściowy zwrot kosztów

Zwrot część poniesionych kosztów możemy otrzymać również w przypadku gdy biuro nie wywiąże się z umowy np. w przypadku:

• sporej różnicy w odległości plaży od hotelu, jaką zadeklarowano,

braku wyżywienia lub braku jego części,

znaczącej różnicy w wielkości czy standardzie pokoju, jaki zadeklarowano

,• gdy w hotelu brak jest windy, a w umowie ją zadeklarowano,

braku zakupionych wycieczek fakultatywnych.

W powyższych sytuacjach możemy domagać się usunięcia niezgodności z umową i otrzymania świadczenia zastępczego.

Świadczenie zastępcze 

Klienci mogą domagać się usunięcia ww. niezgodności lub otrzymania świadczenia zastępczego. Co więcej, jako że jest to niewywiązywanie się z umowy przez biuro podróży, to możemy starać się z tego tytułu o odszkodowanie. Polega ono na obniżeniu ceny usługi, które wylicza się na podstawie tabeli frankfurckiej. Według niej np. możemy otrzymać zwrot lub rabat w wysokości np. 15% w przypadku, gdy plaża znajdowała się dalej, niż zakładano w ofercie.

Reklamacja po powrocie z wakacji 

Jeśli chcemy złożyć reklamację, to najlepiej jest to zrobić w czasie wypoczynku lub zaraz po powrocie z wakacji. Reklamację składa się na podstawie prawa, a dokładniej ustawy o usługach turystycznych. Biuro ma za zadanie poinformować swoich klientów o każdym szczególe wycieczki, jeszcze przed tym nim podpiszą oni umowę. W umowie powinno zostać zapisane czy klient może ponosić jakieś dodatkowe koszty, czy nie.

Zdjęcie Za co można otrzymać odszkodowanie od biura podróży? Okazuje się, że nie tylko za odwołany lot! #2

Brak odszkodowania 

Biuro podróży może nie wypłacić zwrotu pieniędzy, ale tylko w trzech przypadkach, a mianowicie gdy:

1) niezgodność z umową leży po stronie podróżującego,

2) niezgodność z umową jest winą osoby trzeciej,

3) niezgodność z umową była wynikiem okoliczności, które nie były do przywidzenia.

Droga sądowa 

Jeśli doszło do niezgodności, a biuro nie chce wypłacić nam odszkodowania, to możemy wejść w tym wypadku na drogę sądową. Można to również zrobić, jeśli biuro chce wypłacić odszkodowanie, jednak specjalnie go zaniża. W takim wypadku możemy złożyć pozew o odszkodowanie z biura podróży. Należy jednak pamiętać, że mamy na to 3 lata od dnia powrotu z wakacji, ponieważ później takie sprawy się przedawniają. Wniosek o pozew możemy znaleźć na stronie internetowej Ministerstwa Sprawiedliwości. Do takiego wniosku należy oczywiście dołączyć wszelkie dowody, które udowodnią, że buro turystyczne nie wywiązało się podpisanej umowy.

Zostań z nami
Pobierz naszą aplikację mobilną